fredag 8. mai 2009

Musikk jeg trodde var min


I en e-post fra MSN Music Store har jeg fått beskjed om at de stenger butikken. Ikke nok med at de stenger butikken, de tar også bort muligheten for å spille av musikk man har kjøpt hos dem. Musikksporene er beskyttet mot piratkopiering, og må autentiseres mot en lisenstjeneste for å kunne spilles av. Denne tjenesten stenges altså nå. Tusen takk, MSN Music Store.

Nå opplyses det riktignok om at man kan brenne lydsporene til en CD. Hvis man da ripper CDen, får man lov til å spille musikken man har betalt for. Generøst. I e-posten opplyses det også at det vil komme mer informasjon om dette fra Nokia (som jeg har handlet musikk hos). Den informasjonen venter jeg fremdeles på.

Nå er jeg så heldig at jeg ikke har betalt for musikken. Da jeg kjøpte en telefon fra Nokia for en tid tilbake, fulgte det med noen låter på kjøpet – mener å huske at det var Moby. Jeg tok meg bryet med å få lastet ned musikken og overføre den til telefonen min, men har heldigvis ikke kjøpt noe mer. Jeg kjøper musikken min hos Apple. Det har også vært et risikoprosjekt, filene var kopibeskyttet med en mekanisme som gjorde at jeg måtte velge Apples produkter hvis jeg ville bære musikken med meg. Nå selges det meste av musikken i iTunes Music Store uten kopibeskyttelse, og jeg kan ”frikjøpe” musikken min for et par kroner pr. spor. Dette er en løsning jeg lever godt med.

I kapitlet Jeg skal være med! i boka Delte meninger har jeg skrevet om denne typen problemstillinger. Løsninger for digital rettighetshåndtering fører ofte med seg uheldige bindinger for oss forbrukere, og vi risikerer å måtte kjøpe innholdet vårt flere ganger. Jeg er en av dem som foretrekker å betale for digitalt innhold. Jeg er nok rørende naiv, men jeg kjøper altså nå også filmer av Apple. Til tross for at de ikke ønsker å selge dette i Norge, så det har vært en omstendelig prosess å få lov til å betale.

Oppdatering: Jeg har skrevet et innlegg på Delte meninger basert på denne bloggposten.

Boka Delte meninger er fritt tilgjengelig på nett, og papirutgaven kommer den 19. mai. Begge utgaver av boka er tilgjengelig under en Creative Commons Navngivelse-Del på samme vilkår 3.0 Lisens. Bildet av bokas omslag er hentet fra www.deltemeninger.no.

Ingen kommentarer: